Biznes

Jak stworzyć plan sprzedaży firmy?

Ten przewodnik wyjaśnia cel planu sprzedaży, co on zawiera i jak napisać taki, który sprawdzi się w Twojej firmie. Zawiera on również bezpłatny szablon własnego planu sprzedaży.

Plan sprzedaży to schemat, który wyznacza konkretne cele sprzedażowe dla Twojej firmy i pomaga Twojemu zespołowi sprzedażowemu je osiągnąć.

Aby plan sprzedaży był skuteczny, powinien zawierać realistyczne cele, narzędzia do śledzenia sprzedaży, przyszłe oczekiwania, strukturę prowizji i odpowiednie programy szkoleniowe.

Plan sprzedaży jest kluczowym narzędziem, które pomaga firmie napędzać sprzedaż i nawigować ryzyko.

Ten artykuł jest przeznaczony dla właścicieli małych firm i menedżerów sprzedaży, którzy chcą stworzyć udany plan sprzedaży.

Każda firma potrzebuje planu biznesowego, jak również bardziej szczegółowych map drogowych, które oferują wskazówki dla każdego działu pracującego na rzecz wspólnego celu. Dział sprzedaży, jako siła napędowa generująca przychody firmy, powinien być priorytetem dla tego typu dokumentu, trafnie nazwanego „planem sprzedaży”. Niniejszy przewodnik przedstawia koncepcję planu sprzedaży i zawiera wszystkie wskazówki potrzebne do stworzenia planu sprzedaży, który sprawdzi się w Twojej firmie.

Co to jest plan sprzedaży?

Plan sprzedaży wyszczególnia ogólną strategię sprzedaży firmy, w tym cele dotyczące przychodów firmy oraz sposób, w jaki dział sprzedaży będzie realizował te cele. Może to również obejmować cele dotyczące przychodów, grupę docelową i narzędzia, z których zespół będzie korzystał na co dzień. Ponadto plan sprzedaży powinien zawierać przykłady przeszkód i punktów bólu, które zespół może napotkać, a także plany awaryjne, aby je przezwyciężyć.

„[Plan sprzedaży] jest niezbędny do wspierania rozwoju organizacji” – powiedział Bill Santos, wiceprezes ITsavvy Advanced Solutions Group. „Plan sprzedaży pomaga poszczególnym przedstawicielom zrozumieć priorytety biznesu, a także miary, według których będą oceniani”.

Biznes plany a plany sprzedaży

Biznes plany i plany sprzedażowe są ze sobą ściśle powiązane. Plan sprzedaży powinien jednak określać działania, które dział sprzedaży podejmie, aby osiągnąć szersze cele firmy. Plan sprzedaży różni się od biznesplanu, choć oba zmierzają do tego samego celu.

„Biznes plan to 'co’ [a] plan sprzedaży to 'jak'” – powiedział James R. Bailey, profesor zarządzania i Hochberg Professional Fellow of Leadership Development w George Washington University School of Business. „Plany biznesowe to miejsce, do którego firma chce zmierzać. Plan sprzedaży jest częścią tego, jak mogą to osiągnąć. Plan biznesowy to kierunek; plan sprzedaży to wykonanie”.

Na przykład, firma programistyczna, która opracowała nową aplikację mobilną, może stwierdzić w swoim biznes planie, że aplikacja zostanie zainstalowana przez 1 milion użytkowników w ciągu roku od uruchomienia, podczas gdy plan sprzedaży opisuje, jak to faktycznie zostanie osiągnięte.

Jak napisać plan sprzedaży

Każdy plan sprzedaży powinien odpowiadać indywidualnym potrzebom innej firmy, dlatego też występują one we wszystkich kształtach i rozmiarach. Nie ma jednego uniwersalnego planu sprzedaży; ten, który stworzysz, będzie unikalny dla Twojej firmy. Dzięki starannemu planowaniu, będziesz miał znacznie jaśniejszą wizję tego, co musisz osiągnąć i mapę drogową, jak się tam dostać.