Filozofia

Życiowe cele

Czy jesteś pewien swojego celu w życiu? Czy jest on stały? Czy wiesz, że cel zmienia się przez całe życie?

Cel jest materiałem inspirujących plakatów i motywacyjnych przemówień. Kiedy znajdziemy nasz cel, mówią, będziemy wiedzieć, co mamy robić w życiu. Ścieżka zostanie wytyczona przed nami, a naszym zadaniem będzie podążanie za tą wizją z niezachwianym zaangażowaniem.

Ale czy naprawdę tak wygląda cel?

Oprócz szumu związanego z samopomocą, istnieje szereg badań dotyczących celu na przestrzeni całego życia, sięgających ponad 30 lat wstecz. Śledząc losy ludzi, którzy zmagają się ze swoją tożsamością jako nastolatkowie, podejmują obowiązki w dorosłym życiu i przechodzą na emeryturę, badania te kreślą bardziej skomplikowany obraz celu – ale również pełen nadziei.

Oto wniosek: Nie musimy się martwić o znalezienie naszego jedynego prawdziwego celu; możemy znaleźć cel w różnych dziedzinach życia. W rzeczywistości, cel nie jest czymś, co w ogóle znajdujemy. Jest to coś, co możemy kultywować poprzez celowe działania i refleksje, i będzie naturalnie wosk i wane przez całe nasze życie.

Podobnie jak szczęście, cel nie jest miejscem docelowym, ale podróżą i praktyką. To oznacza, że jest dostępny w każdym wieku, jeśli jesteśmy gotowi zbadać, co ma dla nas znaczenie i jaki rodzaj osoby chcemy być – i działać, aby stać się tą osobą.

W trakcie odkrywania cel zmienia się przez całe życie.

Jest to „projekt, który trwa przez całe życie”, jak napisała ekspertka od celów Kendall Bronk i jej koledzy w artykule z 2009 roku. Jeśli jesteśmy w stanie powrócić do naszego poczucia celu i odnowić je, gdy pokonujemy kamienie milowe i zmiany, sugeruje to badanie, możemy oczekiwać bardziej satysfakcjonującego, sensownego życia.

Nastolatki: Poszukiwanie celu

Cel w życiu to nie tylko jakiś wielki cel, do którego dążymy. Według badaczy, cel to długoterminowy cel, który ma znaczenie dla nas samych, ale wykracza poza nas samych, zmierzając do wprowadzenia zmian w szerszym świecie. Możemy znaleźć cel w zwalczaniu ubóstwa, tworzeniu sztuki lub ulepszaniu życia ludzi dzięki technologii.

Ten proces zaczyna się już w wieku nastoletnim, kiedy badamy, kim jesteśmy, co cenimy i czego chcemy od życia – mówi Bronk, profesor nadzwyczajny na Claremont Graduate University. Próbując różnych zainteresowań i zajęć, takich jak muzyka czy wolontariat, niektórzy nastolatkowie zaczynają odkrywać ścieżki, którymi chcą podążać. Inni mają trudne doświadczenia życiowe, takie jak zdiagnozowanie raka u rodziców czy strzelanina w rodzinnym mieście, które skłaniają ich do pracy nad konkretnymi sprawami. Innych inspirują wzorce, które prowadzą celowe życie, od rodziców po trenerów.